2014-03-28

Delårsrapport Maj 2013 – Januari 2014

Den svenska hörlurstillverkaren Jays AB (publ) presenterar idag sin delårsrapport för kvartalet November 2013- Januari 2014 samt perioden Maj 2013-Januari 2014 och redovisar ökad lönsamhet med det nya produktsortimentet.

November 2013 - Januari 2014 (3 mån)

• Intäkter 22,0 MSEK (21,1)
  • Rörelseresultat (EBITA) 3,6 MSEK (1,7)
  • Resultat efter skatt 3,6 MSEK (1,7)
  • Bruttomarginal 46 % (40)

Maj 2013 – Januari 2014 (9 mån)

• Intäkter 51,7 MSEK (67,0)
  • Rörelseresultat (EBITA) 6,6 MSEK (9,4)
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,1 MSEK (8,1)
  • Bruttomarginal 44 % (41)

Händelser under tredje kvartalet

• Jays sluter avtal med Al Fahim Avenue Group avseende distribution i Förenade Arabemiraten, Qatar, Saudiarabien, Kuwait och Bahrain.
  • Jays sluter avtal med Frequency avseende distribution i Belgien, Holland och Luxemburg

Händelser efter kvartalet

• Jays hyllade modell a-JAYS Five for Windows Phone blir tillgänglig hos Microsoft Retail Store i USA

VD Rune Torbjörnsen kommenterar:

“Med a-JAYS Five har vi tagit ett kliv närmare den premiumposition som vårt varumärke i grunden representerar, och där vi har våra rötter. Serien är också starkt bidragande till den goda vinstutvecklingen. Sedan a-JAYS Five började levereras ut har vår bruttomarginal ökat från 42 % till 46 % och med en omsättning på 22 MSEK för tredje kvartalet levererade vi en nettovinst på 3,6 MSEK, motsvarande en nettomarginal på 16 %.

Nu ser vi fram emot att se a-JAYS serien bryta ny mark internationellt i den fortsatta lanseringen under våren och parallellt fokusera på våra pågående spännande utvecklingsprojekt, med vetskapen om att våra kärnvärden och vår strategi ligger väl i tiden. Med en breddad produktportfölj med högre prispunkter i kombination med en kvalitativ internationell distribution ser vi också stora möjligheter att kapitalisera på den fortsatt höga marknadstillväxten globalt i prissegmentet över 100 dollar.”

För mer information, vänligen kontakta:

Rune Torbjörnsen, VD Jays AB (publ)
Mobil: +46 (0)733-730 770
E-post: rune.torbjornsen@jays.se